Ar jums įdomu, ką bendro turi Rikis Martinas, karalienė Elizabeta antroji ir Big Benas? O kiek atlikėjų, kurių vardą sudaro 5 raidės, dainų galėtumėte atpažinti per minutę? Jei tokie ir panašūs klausimai jums ne naujiena – tikriausiai esate bent keletą kartų dalyvavęs protmūšyje. Lietuvoje protu kovos išpopuliarėjo tik 2009 metais, o dabar tai tapo visos šalies fenomenu – nuo sostinės iki mažų miestelių, visur galima rasti bent keletą komandų, besivaržančių savo žiniomis.
Protmūšių eiga paprasta – komandos, kurias dažniausiai sudaro nuo 5 iki 8 žaidėjų, per nustatytą laiką atsakinėja į klausimus ir renka taškus. Kas jų surenka daugiausiai – tas ir laimi. Klausimų kiekvienose protų kovose yra skirtingas kiekis – vieną žaidimą gali sudaryti 5 turai po 5 klausimus, kitą – 6 turai po 10 klausimų. Klausimų tematika labai įvairi – nuo istorijos ir fizikos, iki politikos ir dailės. Pastaruoju metu organizuojama ir vis daugiau teminių protmūšių. Juose kviečiami varžytis melomanai, kino mėgėjai, futbolo aistruoliai ar antrosios šalies religijos – krepšinio – išpažinėjai. Specifinių proto kovų paplitimas nėra toks platus, tačiau jos sulaukė pasisekimo didmiesčiuose.
Viena iš protmūšių populiarumo priežasčių yra tai, kad žaisti ir varžytis tarpusavyje gali įvairiausio plauko žmonės. Protų kovos vyksta baruose, kavinėse, mokyklose, bibliotekose, netgi per įmonių vakarėlius, o dalyvių spektras itin platus – tai ir moksleiviai, ir studentai, ir profesoriai, ir namų šeimininkės, ir senjorai. Visi yra smalsūs ir žingeidūs, nori pamiklinti smegenis ir išsiaiškinti, kuri komanda geriausia.
Protų kovos yra ne tik smagi laisvalaikio pramoga, bet ir pelninga paskata verslui. Iš pradžių buvę nemokami, dabar dauguma organizuojamų protmūšių turnyrų turi simbolinį, bet privalomą dalyvio mokestį. Už kiekvieną žaidimą teks palengvinti kišenę bent 2 eurais. Kaip jau minėta, dauguma protų kovų vyksta kavinėse ar baruose, o kiekvienas dalyvis ne tik tuos 2 eurus atseikės, bet tikrai užsisakys ir arbatos, kavos, alaus, o gal ir visą šeimyninę picą. Viename žaidime dalyvauja bent 10 komandų, komandoje – bent 5 žmonės. Atlikus keletą nesunkių aritmetikos veiksmų tampa aišku, kad verslui protmūšiai dar ir kaip apsimoka.
Galima teigti, kad protų kovos – tai visokeriopai pagirtinas reiškinys. Jis daro tik teigiamą įtaką ir miestų, ir kaimų gyventojams, skatina juos būti azartiškais ir domėtis naujais dalykais. Be to, gelbsti ir verslą. Jei dar neteko susigrumti intelekto kovose – burkite savo komandą!